Blog

Oud & Nieuw drankjes

Oud en Nieuw drankjes

Het geluid van knallende kurken is voor mij hét teken dat het nieuwe jaar is begonnen. Aangezien ik niet vies ben van een glaasje champagne, sta ik graag met mijn lege flute vooraan bij het inschenken. En bij de refill 😉 Tenzij ik de Bob ben of zwanger, zoals dit jaar het geval is. 2015 sluit ik daarom af met een glaasje Jip en Janneke bubbels.

Hoeveel calorieën zitten er eigenlijk in een glaasje bubbels? En in de andere drankjes die rijkelijk vloeien tijdens Oud en Nieuw? Voor iedereen die zijn of haar inname van lege calorieën tijdens de jaarwisseling enigszins binnen de perken wil houden heb ik de handigste weetjes en tips over alcohol op een rijtje gezet.

Bubbels

Drankje Kcal
Champagne (120 ml) 89
Prosecco (120 ml) 172
Jip en Janneke bubbelsap (aardbei of appel) (120 ml) 48

Bier & wijn

Drankje Kcal
Bier (250 ml) 110
Droge witte huiswijn (100 ml) 67
Zoete witte huiswijn (100 ml) 96
Rode huiswijn (100 ml) 82
Rosé huiswijn (100 ml) 71

Mixjes & cocktails

Veel mixjes en cocktails worden gemaakt met suikerrijke vruchtensapjes en frisdrank. Hierdoor zijn het echte caloriebommetjes. Wanneer je je calorie inname wil beperken, maar toch wil genieten van een mixje kan je het beste kiezen voor een sterke drank gemixt met caloriearme frisdrank zoals spa rood of cola light. Rum, wiskey en wodka zijn relatief gezien caloriearm en ideaal om een lekkere cocktail mee te mixen. Het worden niet voor niets slanke drankjes genoemd.

Drankje Kcal
Jenever & cola 171
Wiskey & cola 189
Cuba Libre (Rum & cola) 181
Gin tonic 182
Wodka spa rood 60
Mojito 217
Margaritha 168

Alcohol en calorieën

Er zijn vier dingen die goed zijn om te weten wanneer je wilt afvallen en toch een lekker drankje wilt drinken tijdens Oud en Nieuw.

  1. Elke gram alcohol bevat 7 calorieën. Hoe hoger het alcoholpercentage is, des te meer calorieën bevat het drankje. Een glas wijn met 8,5% alcohol bevat daardoor dus minder  calorieën dan een glas wijn met 15% alcohol. (Voor mogelijke uitzonderingen op deze hoofdregel, zie punt 2 ;))
  2. Naast alcohol, bevatten drankjes ook vocht en koolhydraten. Ook het aantal koolhydraten, dat zijn met name suikers in alcoholische drankjes, zijn van invloed op het aantal calorieën. Elke gram koolhydraten bevat namelijk 4 calorieën. Naast het alcoholpercentage zijn dus ook het aantal koolhydraten van invloed op de hoeveelheid calorieën in jouw glas bubbels, bier of wijntje.
  3. Wees matig met het gebruik van alcohol. Het levert namelijk niet alleen veel calorieën, maar zorgt er onbewust ook voor dat je meer zin krijgt in lekkers. Na een paar drankjes wordt het steeds verleidelijker om toch een (paar) bitterbal(len) te nemen. Hoe vetter de snack, hoe beter je denkt dat hij zal smaken.
  4. Gebruik alcoholische drankjes niet om je dorst te lessen. Neem daarvoor een glas water. Wissel een glas water eventueel af met je favoriete drankje en voorkom gemakkelijk je dat je de calorieën letterlijk naar binnen giet 😉

Wil jij het nieuwe jaar goed beginnen, kies dan bewust voor je favoriete Oud & Nieuw drankje en drink hem met mate. Dan weet je zeker dat je geniet van je drankje. Happy New Year!

Met welk drankje luid jij het nieuwe jaar in? Of drink je liever helemaal geen alcohol?

Laat een reactie achter