Afvallen zonder dieet

Tips: thuis bewegen en sporten

Als je veel thuis bent is het best lastig om aan je dagelijkse half uurtje gezonde beweging te komen. We hebben tips voor je om thuis voldoende te kunnen bewegen en sporten. Ook met de kinderen!

Wat kun je thuis doen aan sport en bewegen?

  • Online worden diverse gratis trainingen aangeboden door sportscholen. Kies bijvoorbeeld voor een yogales, of een buik- billen- benen training. Zo’n live sessie geeft je ergens toch nog het gevoel dat je er echt bij bent.
    De lessen worden via de websites van de sportscholen aangeboden, maar veelal ook op de sociale media kanalen, live stories bijvoorbeeld.
  • YouTube’en als een malle. Wat wil je trainen? Je benen? Zoek been oefeningen op YouTube of installeer een passende app hiervoor en je krijgt enorm veel oefeningen die je kunt doen. Dat geldt natuurlijk ook voor zoektermen als ‘thuis sporten’, ‘buikspierkwartier’ en ga zo maar door.

    Als je liever geen oefeningen doet vanaf een scherm, probeer dan wat oefeningen in te studeren en te onthouden zodat je je eigen workout kunt samenstellen. Dat kan natuurlijk sowieso met je favoriete onderdelen.

    Belangrijk bij online lessen: luister goed naar je lichaam! Als een bepaalde houding van bijvoorbeeld de yoga echt pijn doet, dan sla je hem over.
  • Liever niet alleen bewegen? Zet een videogesprek aan met een vriend of vriendin die gezellig meedoet, of alleen toekijkt en je aanmoedigt 😉
  • Loop je trap(pen) op en af. Hoe sneller hoe intensiever, het is maar net hoeveel je aankunt.
  • Hup, maak die stappen door het huis met je stappenteller! Ben je een beller? Maak de afspraak met jezelf dat je onder ieder telefoongesprek heen en weer blijft lopen.
  • Het héle huis intensief stofzuigen. Maar echt intensief. Dit geldt overigens ook voor ramen lappen, stoffen, was opvouwen, een intense strijkbeurt en andere huishoudelijke klussen.
  • Heb je een tuin? Tijd om die groene vingers het werk te laten doen. Ga lekker schoffelen, trek het onkruid eruit of poets je tuinmeubels.
  • Heb je een balkon? Wist je dat er personen zijn die marathons doen op hun balkon? Dat is geen grap. Maar wat dacht je van een grote voorjaarsschoonmaak of lichte renovatie die je zelf kunt uitvoeren aan je balkon? Likje verf, vogelpoep verwijderen of restylen.
  • Doe squats onder het koken.
  • Ga gewichtheffen met flesjes water of pakken suiker. In zeldzame gevallen vindt de kat het ook nog weleens leuk om als gewicht gebruikt te worden. Of als je ‘gewoon’ gewichtjes hebt liggen is dat helemaal perfect natuurlijk.
  • Thuis een crosstrainer of ander apparaat? Tijd om het stof eraf te vegen en daar flink gebruik van te maken.
  • Werk je thuis? Iedere keer wanneer je je concentratie verliest kies je twee yoga houdingen van Google en vervolgens doe je beide poses precies 1 minuut. Of ren twee minuten op je plaats. Daarna mag je weer verder 🙂
  • Ga touwtje springen! Als je een touw hebt. En ruimte.

Bewegen met kinderen

  • Wanneer je thuis oefeningen doet, zoals squats, kun je die net iets intensiever maken. Laat de kinderen bijvoorbeeld aan je hangen (één aan je rug, en één aan de voorkant) tijdens de squats. Lol gegarandeerd! Naast squats zijn er meerdere oefeningen die je met je kinderen kunt doen, Google is je beste vriend!
  • Zet de muziek aan en dansen maar! Dat kan overigens ook heel goed zonder kinderen, lekker alleen. He-le-maal los gaan.
  • Overgooien of -rollen – en dan het liefst met een bal, niet met de cavia. Doe dit op een plek waar je ruimte hebt. Om het voor jezelf intensiever te maken tik je eerst met de bal vanuit de staande beweging de grond aan voordat je hem teruggooit of rolt.
  • Heb je bomen in de tuin? Tik zo snel mogelijk alle bomen aan en probeer jullie record telkens opnieuw te verbreken. ‘Gewoon’ ouderwets tikkertje spelen is natuurlijk ook een goede optie.
  • Bouw een hindernisbaan voor de kinderen. Het verplaatsen van meubels en creëeren van obstakels: gegarandeerd zweten! En stiekem vind je het superleuk om zelf ook over die hindernisbaan te jagen. Klauteren maar over die stoelen en onder die tafel door!
  • Indien het huis geschikt is en dit niet voor gevaarlijke situaties zorgt… de vloer is lava? Of wordt dat chaos? Dan beter van niet.

Voordat je begint met thuis bewegen

  • Zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt, maak desnoods ruimte door een en ander te verplaatsen. Zo’n elleboog tegen de kast is toch niet heel fijn.
  • Plan je workout momentjes. ‘Ja dat doe ik straks wel’, die kennen we allemaal.
  • Drink genoeg water
  • Kies een comfortabele sportoutfit. Houd er rekening mee dat het best warm kan worden binnenshuis
  • Kies een workout die je leuk lijkt. Met volle tegenzin starten gaat niet werken.
  • Kun je je er echt niet toe zetten vandaag? Doe dan in ieder geval de helft van wat je van plan was.

Buiten de deur

Het is niet verboden om een stuk te fietsen, wandelen of hardlopen. Doe dat dus vooral! Wij zijn natuurlijk geen RIVM, maar drukken je bij deze de huidige richtlijnen wel op het hart: houd die anderhalve meter afstand en vermijd drukke plekken.

Na het sporten

Heb je trek gekregen na een intensieve workout? Kies dan voor een gezond tussendoortje. Het beste kun je kiezen voor een eiwitrijk tussendoortje met wat koolhydraten zoals yoghurt en kwark met wat granola, of een cracker met een gekookt eitje. Een stuk fruit is ook een goed idee, en rauwkost kan altijd!

Klik hier als je twijfelt of je je caloriebehoefte opnieuw moet berekenen.

Heb je zelf nog tips? Reageer gerust! Leuk!

Over de schrijver

Femke

Laat een reactie achter