Blog

De 80/20 regel voor gezond eten en afvallen

de-80-20-regel-voor-gezond-eten-en-afvallen

De 80/20 regel kom je overal tegen en zal daarom vast niet nieuw voor je zijn. Voordat ik als drogist ging werken, werkte ik als lean management consultant bij een hypotheekadministratie kantoor. Ook daar pasten we de regel toe. De focus van de 80/20 regel ligt op het positieve deel en dat maakt waarom ik fan ben van de regel. Je kijkt niet naar de 20% die misschien beter kan, maar kijkt naar de 80% die al goed gaat en zorgt ervoor dat je die vasthoudt.

Dat wij de 80/20 regel ook voor onze menu’s hanteren is dan ook niet zo vreemd. Het grootste gedeelte eet je gezond én lekker, en voor het andere kleine deel eet je lekker maar niet per se gezond. De 80/20 regel uitgelegd vanuit de visie van Project Gezond.

Gezond en lekker

Het grootste gedeelte, namelijk 80%, eten we gezond en lekker. Onder gezond eten verstaan wij gerechten die zijn bereid met gezonde producten. Gezonde producten zijn pure onbewerkte producten. Wie zegt dat gezond niet lekker is heeft het wat ons betreft dus helemaal mis. Of echt pure pech gehad en de verkeerde gerechten gegeten. Wanneer jij de juiste producten samenvoegt kan je namelijk heerlijke gerechten op tafel zetten!

Moet je hier een topchef voor zijn? Nee! Uren lang in de keuken staan? Nee! Houden van lekker eten? JA!

Wij inspireren je graag met gezond en lekker eten dat gemakkelijk en snel te bereiden is. Ben je op zoek naar ideeën voor een lekker ontbijt, lunch, diner of tussendoortje? Dan wil ik je aanraden eens te kijken naar de recepten die wij verwerken in onze menu’s. Ze zijn allemaal gemaakt volgens de 80/20 regel. Wat bedoelen we dan met die andere 20%?

Lekker maar niet per se gezond

Ingrediënten en producten die zijn bewerkt vallen bij ons onder de overige 20%. Dus niet puur en wel bewerkt. Dit kunnen dus ook producten zijn met toegevoegde geraffineerde suikers! Natuurlijk weten wij dat geraffineerde suikers ongezond zijn. Waarom passen deze dan toch binnen de menu’s van Project Gezond vraag je je misschien af? Simpel: omdat ze lekker zijn 😉

Wij vinden het belangrijk dat wat je eet ook lekker is! En soms hoeft dat dus niet per se gezond te zijn. 20% van wat we eten mag ook minder gezond of ongezond zijn.

Koken blijft leuk

Een kant-en-klare woksaus gebruiken? Geen probleem! Het is inderdaad een minder gezonde optie doordat er bewerkte ingrediënten in zijn verwerkt. Maar doordat je verse roerbakgroente, kipfilet en noedels gebruikt bestaat het grootste deel van je maaltijd uit gezonde producten. Heb je een keer minder tijd maak dan gebruik van de gemakken die te koop zijn in de supermarkt. De volgende keer heb je meer tijd om relaxt te koken en maak je wel zelf lekker die verse woksaus. Zo blijft koken leuk en gezond en lekker eten volgens de 80/20 regel ook!

Alles mag

Je mag dus alles eten, maar wel met mate. En de 80/20 regel zorgt ervoor dat je gemakkelijk mate kan houden en een balans vindt tussen gezonde en minder gezonde voeding.

Wij zijn er geen voorstander van om jezelf dingen te verbieden. Juist wanneer je tegen jezelf zegt dat iets niet mag, wil je het graag. Wilde je als kind een snoepje, maar mocht je dat niet omdat je bijvoorbeeld bijna ging eten. Wilde je het dan niet nog liever? Zo werkt het voor iedereen, niet alleen voor kinderen. Niet snoepen voor het eten is soms misschien nog lastig, maar gaat je als volwassenen waarschijnlijk al een stuk beter af.

Maar stel je voor dat je nooit meer chocola of paprikachips ‘mag’ eten? Ik denk niet dat ik dat kan, maar belangrijker nog: ik wil dat ook niet! En met de 80/20 regel hoeft dat dus ook niet. Doordat ik voor het grootste deel gezond en lekker eet, kan mijn lichaam prima met minder gezonde of ongezonde (chips) producten overweg zonder dat ik daarvan aankom of me er niet lekker door ga voelen.

I’m lovin it!

Zeggen wij dan eigenlijk met de 80/20 regel dat je elke dag 20% van je voeding van de McDonalds zou kunnen eten? Nee dat is zeker niet wat we met dit uitgangspunt bedoelen. Wat we wél zeggen is dat je best een keer een ‘lekkere’ Big Mac mag scoren als je daar zin in hebt. We weten allemaal dat we na een uur al weer spijt hebben van die hamburger. Die tijdens het opeten overheerlijk leek en waar je van hebt genoten. Niet veel later krijg je weer trek en we weten allemaal waarom: er zitten namelijk bijna geen voedingsstoffen in zo’n burger. Maar hij was wel lekker toen je hem at toch?

Volhouden

Voel je dus zeker niet schuldig als je een keer bij de grote gele M eet, als je voor de TV zit met paprikachips of een stukje chocola neemt bij de koffie na het avondeten. Geniet ervan! Zolang je dit met mate doet en de rest van je voeding gezond(er) is kan dit prima. Het is een leefstijl waarmee je perfect kan afvallen en die je de rest van je leven kan volhouden. Wat wil je nog meer?!

Afvallen en gezond eten met de 80/20 regel. I’m lovin it! 😉

7 reacties

  • Dank je. Dit was precies wat ik ff nodig had om te lezen. Ik ben veel te streng bezig. En mag van mezelf bijna niets. Dus dit gaat me zeker helpen.

  • Jullie zijn top! Top! Ik eet lekker en heb geen schuld gevoel. Ik ben niet op nieuw aan het leren eten want dat had ik eigenlijk nooit erder geleerd. Altijd stiekem, met schuld of geen respect naar mijn lichaam.
    Bedankt, mijn familie eet mee en geef veel cumplimenten elke dag.

  • Is het topboek een verzameling van recepten uit de andere boeken ? Of zijn het ook weer allemaal nieuwe recepten ?
    Groetjes Jolande

    • Hoi Jolanda, de recepten uit het Top boek staan niet in één van de andere boeken. Zo kun je lekker blijven variëren 🙂

  • Leuke recepten in jullie zomerspel . Ik mag 1250 om te kunnen afvallen maar mijn echtgenoot eet er ook van mee. Hoe los je dan de hoeveelheden op die je eet zodat ik niet te veel en te weinig eet.

    • Hoi Agnes, wanneer je met meerdere mensen eet dan kun je op een aantal manieren bekijken: wanneer je ons recept volgt en dit is bijvoorbeeld voor drie personen, dan schep je simpelweg een derde van alles op. Dit kun je gewoon ‘uit de losse pols’ doen, een paar gram meer of minder geeft echt niet.
      Mag jij zelf een kleinere hoeveelheid dan je partner, bijvoorbeeld omdat jij het 1.250 Kcal menu volgt en je partner die van 1.800? Dan raden wij je ook aan om het niet al te moeilijk te maken. Jij neemt iets minder dan de helft, je partner iets meer. Ook hier komt het echt niet op een paar gram.
      Bij ovenschotels (waar geen rijst of pasta in zit) kun je het gewicht van de ingrediënten optellen. Stel dat er per persoon 200 gr aardappel, 200 gr prei en 75 gr gehakt in de schotel gaat dan kun je 475 gram (200 + 200 + 75) opscheppen.

Laat een reactie achter