Veelgestelde vragen

Hoeveel koolhydraten bevatten de menu’s van Project Gezond?

Onze dagmenu’s bestaan voor 40-50% uit koolhydraten, 20-25% eiwitten en 25-35% vetten. Een goede balans tussen eiwitten, koolhydraten en vetten. Het zijn namelijk voedingsstoffen die je lichaam allemaal nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Wanneer je onze dagmenu’s volgt voorkom je dat je van bepaalde voedingsstoffen tekort komt en daardoor last kan krijgen van verscheidene gezondheidsproblemen.

Naast deze vraag, krijgen we veel andere vragen over koolhydraten en afvallen. Bij deze vragen staat eigenlijk altijd het volgende onderwerp centraal: bevatten de menu’s van Project Gezond niet te veel koolhydraten om af te vallen? 

Het antwoord op deze vraag is NEE.

Wanneer je onze dagmenu’s volgt eet je 300 tot 500 calorieën onder je daadwerkelijke caloriebehoefte. Van deze calorieën bestaat 40 tot 50% uit koolhydraten. Doordat je calorie-inname lager is dan je caloriebehoefte val je af. Hierdoor kan je dus ook nooit te veel koolhydraten eten zodat je niet afvalt of misschien zelfs aan zou komen. 

Wil je meer weten over koolhydraten en afvallen, lees dan even verder. Hierna geven we namelijk uitgebreid antwoord op de veelgestelde vragen. 

Kom ik niet aan van zoveel brood, pasta, rijst en aardappels?

Nee. Zoals we hiervoor hebben uitgelegd, staan er dus niet te veel koolhydraten op ons menu. Wanneer je onze weekmenu’s volgt val je af door het verschil in je caloriebehoefte en je calorie-inname.

Mag ik koolhydraatarm brood eten?

Ja dat mag. Op onze menu’s staan sneeën volkoren brood. Wanneer jij deze liever vervangt voor koolhydraatarm brood, bijvoorbeeld omdat je wat minder koolhydraten wilt eten of dit gewoon lekkerder vindt, is dat geen probleem. 

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron voor ons lichaam. Koolhydraten zijn suikers, zetmeel en vezels. Ons lichaam haalt energie uit koolhydraten door ze te verbranden. In de darmen worden koolhydraten namelijk omgezet naar glycogeen, brandstof voor het lichaam. Glycogeen wordt vervolgens opgeslagen in de spieren en lever. Helaas zijn deze glycogeenvoorraden niet onbeperkt. Een teveel aan koolhydraten kan daardoor niet worden verbrand en wordt omgezet in vet. Hier is gelukkig geen sprake van als je onze dagmenu’s goed volgt.

Zijn er verschillende koolhydraten?

Ja, er zijn langzame en snelle koolhydraten. Onze darmen hebben meer tijd nodig om langzame koolhydraten, die vaak meer vezels bevatten, te verteren dan snelle koolhydraten. Dit heeft tot gevolg dat de energie geleidelijker wordt afgegeven aan ons lichaam en dat de bloedsuikerspiegel ook geleidelijker stijgt. Deze koolhydraten zitten bijvoorbeeld in volkoren producten, groente, peulvruchten, fruit en zuivel.

Onze darmen zetten snelle koolhydraten juist snel om in energie. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel snel, maar daalt deze ook weer snel met vaak een energiedip tot gevolg. Deze koolhydraten zitten bijvoorbeeld in snoep, koek, gebak, witte pasta, rijst en brood. Door zo’n suikerdip kan je zin krijgen in meer (snelle) energie. Misschien dat je op dat moment zou willen snoepen of meer gaat eten dan je zou willen en daadwerkelijk nodig hebt. Let hier dus goed op!

Op onze menu’s staan daarom vooral langzame koolhydraten. Toch zal je heel af en toe ook snelle koolhydraten tegenkomen, maar altijd minimaal. Dit valt dan onder de 20% lekker maar niet perse gezond, van onze 80/20 regel.  

Kan ik zomaar overstappen van een koolhydraatarm dieet naar de menu’s van Project Gezond? Ik ben bang om aan te komen.

Ja dat kan! De kans is inderdaad wel aanwezig dat je in het begin aankomt. De reden hiervoor is dat ons lichaam samen met 1 gram glycogeen (afkomstig van koolhydraten) ook zo’n 3 gram water opslaat. Ons lichaam heeft dat nodig om optimaal te kunnen functioneren. 

Wanneer je na een koolhydraatarm dieet onze dagmenu’s gaat volgen ga je meer koolhydraten eten. Dit heeft automatisch tot gevolg dat je lichaam dus meer vocht gaat opslaan. Schrik dus niet als het getal op de weegschaal eerst iets stijgt of wat schommelt. Dit is vocht en geen vet. Doordat je nu 300-500 calorieën minder eet dan je daadwerkelijke caloriebehoefte zal je gaan afvallen. Je lichaam heeft soms alleen wel even de tijd nodig om aan de nieuwe manier van eten te wennen. Binnen een week of drie is je lichaam vaak al gewend en zal je resultaat zien. Hou dus vol, want het komt echt goed!

Overigens begrijp je nu ook waarom je met een koolhydraatarm dieet ‘zo snel’ kan afvallen. Doordat je minder koolhydraten gaat eten, slaat je lichaam minder vocht op. Het is dan ook vaak vocht wat je afvalt en geen vet. Terwijl je juist van die overtollige vetcellen af wilt zien te komen.

Kan ik met diabetes jullie dagmenu’s volgen?

Er zouden medische redenen kunnen zijn waardoor je de verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten in onze dagmenu’s iets wilt aanpassen. Diabetes kan zo’n reden zijn bijvoorbeeld. Overleg in dat geval altijd even met je behandelend arts of diabetesverpleegkundige over welke aanpassingen jij het beste in de dagmenu’s kunt doorvoeren.

Meerdere diabetici volgden de dagmenu’s van Project Gezond met succes. Zo viel ook de moeder van Daniëlla 7 kilo af. Lees hier het succesverhaal.

Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

6 reacties

  • Welke kazen zijn het beste om te eten? Oud, jong belegen, mozarella, brie…

    Laatst hoorde ik dat oude kaas beter was dan jonge of jong belegen, maar anderzijds lees ik dat hoe jonger (minder lamg gerijpt) hoe beter..

    Kijk ik naar de koolhydraten of juist naar de vetten bij kaas?

    Alvast hartelijk dank!

    Hartelijke groet, Tinneke

    • Wij gebruiken alle soorten kazen door elkaar op het menu, juist met kaas kun je lekker variëren. En zolang je de hoeveelheden van het menu neemt krijg je niet teveel binnen.

  • Een tip voor diabetici: De koolhydraten zijn niet altijd evenredig over de dag verdeeld in de menu’s. Je kan ook per dag kijken wat je wanneer eet. Ik probeer mijn koolhydraten gelijkmatig te verdelen over de dag, zodat ook de glucosespiegel niet teveel schommelt.
    Daarnaast kies ik vooral voor de volkoren varianten van pasta en zilvervliesrijst en koolhydraatarm brood. Hierdoor hoef ik nu minder insuline bij te spuiten.

  • Jullie geven aan dat je gem.300 tot 500 onder je dagelijkse caloriebehoefte zit > maar die caloriebehoefte is voor iedereen een andere hoeveelheid > als iedereen dezelfde gerechten zou eten is dat dus verschillend > hoe verklaren Jullie die 300 tot 500 minder calorieën in het algemeen dan ????

    • Je berekent eerst je caloriebehoefte, daarvan haal je er 300-500 af en dit is dan de caloriebehoefte die je kunt aanhouden om af te vallen. Dat si de algemene regel die je op elke caloriebehoefte kunt toepassen.

Laat een reactie achter