Blog

Rauwkost? Ik ben toch geen konijn?!

Rauwkost

Ben jij niet het type dat de hele dag door op een wortel wil knagen? Of op een stengel bleekselderij wil kauwen? Mooi! Wij namelijk ook niet 🙂

Toch is het belangrijk om elke dag voldoende groente binnen te krijgen. Groente bevat weliswaar weinig calorieën, maar zit wel bomvol goede voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Denk onder andere aan vitamines en mineralen, maar ook aan voedingsvezels. Die laatste zijn goed voor je darmen en bloedsuikerspiegel. Ze zorgen voor een verzadigd gevoel wat natuurlijk gunstig is als je niet te veel wilt eten.

In onze weekmenu’s zie je daarom naast een gezonde dosis groente bij het avondeten ook heel regelmatig rauwkost op het menu staan. Je komt het tegen op je broodje, cracker of rijstwafel, als tussendoortje of snack met een lekkere dip, of als rauwkostsalade. Variëren is de sleutel.

Ben jij op het ‘alweer rauwkost, ik ben toch geen konijn?!’ punt beland? Lees dan zeker verder. Dat rauwkost meer is dan alleen komkommer, tomaat en paprika laten we je graag zien in deze blog.

Luxe belegd

Je kent ze vast wel, van die ‘luxe belegde’ broodjes die tijdens een vergadering of overwerksessie op tafel worden gezet. Een echte traktatie toch?

Waarom zou je jezelf niet dagelijks op deze ‘luxe’ trakteren? Zeker nu je de voordelen van rauwkost kent! Het is een ideale manier om elke dag net wat meer groente binnen te krijgen.

Kant-en-klaar

In de winkel kun je kant-en-klaar zakken rauwkost kopen. Je hebt verschillende soorten, met elke keer een andere groente in de hoofdrol. Handig wanneer je een keer minder tijd hebt om zelf rauwkost te snijden.

Snijtechnieken

Voor iedereen die wel tijd en zin heeft om losse rauwkost te kopen en te snijden: er is meer dan komkommer, tomaat en paprika! Mocht je ooit een cursus snijtechnieken gevolgd hebben dan gaat die nu zeker van pas komen.

Hieronder vind je onze lijst met lekkere rauwkost om je brood, cracker of rijstwafel mee op te fleuren. Deze lijst is zeker niet oneindig, dus laat het vooral weten als jouw favoriet er nog niet tussen staat:

  • Alfalfa
  • Amsterdamse uitjes
  • Augurk
  • Bleekselderij
  • Bosui
  • Cherrytomaat
  • Kiemgroente
  • Koolrabi
  • Komkommer
  • Maïs
  • Paksoi
  • Prei
  • Raapstelen
  • Radijs
  • Rettich
  • Rode ui
  • Rode biet
  • Alle slasoorten 🙂
  • Selderij
  • Spinazie
  • Spitskool
  • Tuinkers
  • Venkel
  • Kool (ook in alle soorten)
  • Wortel
  • Zilveruitjes

Ben jij een uitslover?

Dan hebben we nog twee tips voor je:

  1. Probeer onze snelle verse tomatensalsa eens op je broodje met kaas of vleeswaren. Komen die snijtechnieken wederom van pas 😉
  2. Trek eens een pan uit de kast om taugé te blancheren, courgetteplakken te grillen of een lekker groentemixje te bakken van bijvoorbeeld champignon, prei, ui en paprika. De groentemix is heerlijk op een (geroosterde) boterham. De olie waarin je bakt compenseer je eenvoudig door geen boter op je brood te smeren.

Aftoppen!

Top al je rauwkost-creaties af met verse kruiden zoals peterselie, koriander, bieslook, basilicum of dille. Er wordt niet voor niets kant-en-klare (room)kaas met bieslook of kipfilet met tuinkruiden in de winkel verkocht 🙂 Ook tomaat en basilicum is een favoriete combi in de schappen. Met verse kruiden maak je alles nog net even wat lekkerder!

Rauwkost als snack

Koop ook eens de rauwkost snoepvarianten: tomaat, (zoete) paprika, (mini) komkommer en wortel. Je keuze is wel wat beperkter dan wanneer je alles zelf snijdt. Maar je kunt zo’n bakje of emmertje wel heel gemakkelijk mee naar het werk of school nemen.

Ook lekker om en gemakkelijk mee te nemen zijn sojaboontjes (Edamame). Weer eens wat anders dan Hollandse rauwkost.

Lekker dippen

Rauwkost maak je nog lekkerder door het ergens in te dippen. Zo zijn er mensen die het heerlijk vinden om komkommer in satésaus te dippen. Zo’n dipsausje bedoel ik dus niet 😉 Maar een lekkere dipsaus op basis van yoghurt is wel gezond en bovendien zo gemaakt.

Of die verse tomatensalsa waar we het net over hadden? Daar kun je niet alleen tortillachips in dippen, groente gaat ook prima, echt waar 🙂

Groentechips?!

En voor iedereen die nu bijdehand wil roepen: ‘En groentechips dan?’ Helaas! Deze groente (zoals rode biet, pastinaak en wortel) wordt gebakken in zonnebloemolie. Dat deze olie vaak biologisch is verandert daar niets aan. Natuurlijk kan je zo nu en dan best een bakje groente chips als snack nemen, maar een vervanger voor rauwkost is het niet.

Soep in plaats van rauwkost

Wat wel een goede vervanger kan zijn voor rauwkost is groentesoep. Daar gaat wel een bouillonblokje in en soms wat melk of room, maar in verhouding is dit maar een klein verschil ten opzichte van alleen rauwkost.

Ben je in de gelegenheid om lekker een kop soep te eten in plaats van rauwkost, probeer dan zeker eens een van onze lekkere groentesoepen:

Nog gekker?

Sta jij overal voor open en vind je het leuk om ook eens iets ‘geks’ te proberen? Dan zou je rauwkost ook kunnen vervangen voor een groen(t)esmoothie of groentesap. Je bent zeker niet de enige die een smoothie met spinazie stiekem best lekker vindt.

Groentesmoothies en sappen kan je ook prima kant-en-klaar in de winkel kopen. Of je kijkt gewoon wat je op het moment in huis hebt liggen en mikt dat in de blender. Een verrassend resultaat krijg je zeker. Of dat positief of negatief is zal per keer verschillen 🙂

Rauwkostsalade met dressing

Is een groentesmoothie net een stap te ver voor jou? Dan kan je van de groente die je in huis hebt liggen ook een lekkere rauwkostsalade maken. Mix en match met wat je voor handen hebt. Maak eventueel een lekkere yoghurtdressing en…. Tadaaa: lekkere rauwkost!

Liever een kant-en-klaar recept? Probeer onze rauwkost met yoghurtdressing eens. Of de koolsalade uit dit recept voor pulled pork. En als je dan nog meer inspiratie nodig hebt check je deze blog met zes heerlijke rauwkostsalades die je allemaal geproefd wilt hebben.

Over de schrijver

Natalia

Natalia heeft twee passies: lekker & gezond eten en hardlopen. Is geen prinses in de keuken, maar geniet des te meer van de kookkunsten van Walter. Lust van kleins af aan geen melk, ei en vis, maar leert dit steeds meer te waarderen door verschillende recepten te blijven proberen. Gek op boerenkool, fruit en risotto. Loopt soms een rondje extra hard, wanneer ze chocola heeft gesnoept of heeft geborreld met paprikachips en een wijntje ;-)

15 reacties

  • Hoi Natalia,

    Leuke blogpost! Wel een vraag vanuit mij: Kun je rauwkost ook invriezen? Op die manier kan ik een hele bulk maken, en ben ik weer even zoet. Ik ben namelijk nogal gebrekkig in mijn tijd.

  • Vraagje over rauwkost, mag je bij n verjaardag naast je portie rauwkost van die dag, extra rauwkost eten? Of bewaar je dat portie wat je mag hebben, voor op dat feestje? Hoor t graag. Alvast dank!

  • mooi dat verhaal over de rauwkost maar de vraag is niet beantwoord over hoeveel rauwkost gaat het als je rauwkost erbij moet eten maar het gewicht niet vermeld staat

    • Hoi Arlette,
      Als er rauwkost vermeld staat bij bijvoorbeeld een cracker of broodje, kun je zo veel toevoegen als dat erop past. Maar neem gerust wat meer, rauwkost bevat weinig calorieën en veel vezels, die supergoed voor je zijn.

  • Hallo, ik heb gisteren jullie boek (1) ontvangen en gelezen en vandaag jullie website bekeken. Wat een duidelijke en eerlijke taal gebruiken jullie. Het is voor het eerst dat ik denk dat een aanpak bij mij past. Ik ga morgen beginnen. ik overweeg om een proefabonnement te nemen voor 2 weken. Is dat nodig als ik het boek en jullie website volg?
    Nou, ik wilde jullie eigenlijk alleen een compliment geven! Dus bij deze!

    • Hoi Jacqueline!
      Wauw, wat een compliment, daar worden we zo ontzettend blij van! Wat lief dat je dat met ons deelt :). Je zou een proefabonnement kunnen nemen voor de variatie, maar goed om te weten is dat de boeken en de app zijn twee aparte zaken zijn van elkaar, deze lopen niet synchroon. In de app vind je weekmenu’s voor het hele jaar rond, variatielijsten, bonusmenu’s en meer. Het is dus maar net wat je fijner vindt. De één gebruikt alleen de boeken, de ander alleen de app, en weer de ander gebruikt alles door elkaar voor de meeste afwisseling.

  • Er staat dat rauwkost vervangen mag worden door groentesoep maar als de rauwkost bij de lunch staat naast een boterham of cracker mag je de groentesoep dan ernaast pakken of vallen de boterhammen dan ook weg. En zoja hoeveel ml soep mag je dan hebben.

    • Nee hoor, groentesoep mag je gerust nemen naast je brood. Neem gerust een flinke kom soep, groentesoep bevat weinig calorieën maar wel veel vezels en vitamines.

  • hallo allemaal,
    Allereerst ben ik super blij met jullie boek! Ik was al langer op zoek naar iets met weekmenu’s.
    Dit werkt super goed en de recepten zijn nog eens makkelijk en lekker. Wat wil een mens nog meer.

    Maar nu mijn vraag:
    Hoeveel rauwkost eet ik bij mijn lunch als ik 3 boterhammen eet? (weekmenu’s boek 2)
    Ik was jullie website aan het lezen en kwam 2 verschillende dingen tegen.
    dan verwijs ik naar het volgende:

    Marloes
    2 maart 2020 om 14:46
    Als er rauwkost bij de boterham staat, hoeveel moet ik dan nemen? Zijn dat dan een paar plakjes komkommer, wat tomaat en wat paprika of moet ik echt 200 gram nemen? Ik hoor het graag!
    reageren
    • Femke
    2 maart 2020 om 16:28
    Hoi Marloes!
    Het is we aan te raden om de 200 gram te nemen. Voor tips wat betreft de rauwkost is het misschien interessant voor je om dit te lezen: https://www.projectgezond.nl/rauwkost-ik-ben-toch-geen-konijn/

    en naar:

    arlette Vossen
    8 maart 2020 om 10:00
    mooi dat verhaal over de rauwkost maar de vraag is niet beantwoord over hoeveel rauwkost gaat het als je rauwkost erbij moet eten maar het gewicht niet vermeld staat
    reageren
    • Femke
    9 maart 2020 om 13:32
    Hoi Arlette,
    Als er rauwkost vermeld staat bij bijvoorbeeld een cracker of broodje, kun je zo veel toevoegen als dat erop past. Maar neem gerust wat meer, rauwkost bevat weinig calorieën en veel vezels, die supergoed voor je zijn.

    Ik begrijp dat het goed voor je is om 200 gram rauwkost te eten maar is het ook echt nodig om dit bij 3 sneeën brood te eten?

    • Her ligt eraan hoe het op het menu staat. Staat er een gewicht bij vermeld dan is het de bedoeling dat je dat ook eet. Staat het bij het beleg op een snee brood of cracker dan mag je zoveel nemen als er op past. Maar omdat rauwkost weinig calorieën bevat, is het het niet erg als je portie wat groter uitvalt.

Laat een reactie achter